Op de agenda van de commissie Middelen (financiën) stond het artistiek plan van het Chassé Theater. De oorzaak dat dit niet in de commissie cultuur besproken wordt ligt ver in het verleden, in een tijd dat de toenmalige wethouder van cultuur (Wim van Fessem, CDA) een dusdanig groot gat in zijn hand had dat het hele verhaal van het nieuwe theater meer weg had van een bodemloze put dan van een cultureel waardevol idee. Het theater werd na de val van deze wethouder ondergebracht bij de wethouder van financiën, die enige orde heeft weten te scheppen.
Het artistiek plan viel me enigszins tegen. Het theater verwacht teruglopende bezoekersaantallen en dus teruglopende inkomsten. Daarnaast is het theater sneller versleten dan was gepland, omdat het bezoekersaantal in de afgelopen jaren veel hoger lag dan aanvankelijk gedacht. De directie van het theater meende er niet om heen te kunnen een deel van het tekort op te lossen door in de programmering te snijden. Dat wil zeggen dat we komend seizoen iets minder toneelvoorstellingen te zien krijgen en er ook minder dans op het podium te zien zal zijn. Ook het aantal voorstellingen van amateurverenigingen wordt omlaag gebracht van 55 naar 50.
Ik heb geprobeerd de directeur van het Chassé zover te krijgen ons te beloven dat hij ernaar zou streven het aantal producties in deze categorieën te handhaven. Daarmee zou hij de subsidie van de gemeente meer verdienen, zo stelde ik. Hij beloofde echter niets. En dat viel me toch een beetje tegen. Want je kunt natuurlijk best ergens naar streven en later erkennen en aantonen dat je het wel geprobeerd hebt, maar dat je het streven niet, of slechts deels hebt gehaald. Het zou wat mij betreft getuigen van lef.
Een groenlinkser die zich inzet voor behoud van kunst waar met name de elite komt (met veel geld).
@Jasper: Wat de programmering betreft is het chassé volgens mij breed genoeg. Ook grote producties als musicals komen ruim aan bod. Hetzelfde geldt voor artiesten. Frans Bauer of the Golden Earring kan ook in ons theater. Daar is niets mis mee. Alleen zijn het niet die producties waarop nu bezuinigd gaat worden. Daar hoef ik op dit moment dus niet voor te knokken. Juist de producties waar een relatief kleiner publiek op afkomt, worden nu bedreigd. En in mijn ogen dient het gesubsidieerde Chassé-theater voor alle mensen breed programmeren.
Ja, meer amateurtoneel!
@Peer: ik vergeef je je cynisme :)
ik vind het juist wel goed om zorgvuldig te kijken naar publieksaantallen. De vraag is toch altijd, komt er weinig publiek omdat het een slecht stuk is of dat het aanbod te groot is zodat er ‘luxe’ is en mensen keuzes maken.
In deze tijd van bezuinigen vind ik deze aanpak heel terecht.
@Selcuk: Dankjewel. Ik kon het niet laten.
@Jasper: ik snap je instelling, maar subsidie is nu eenmaal bedoeld voor (in dit geval culturele) activiteiten die niet kostendekkend te exploiteren zijn en toch belangrijk worden gevonden. Dans, en toneel trekken niet per definitie heel lage bezoekersaantallen, het zijn gewoon duurdere producties. Om al die kosten op het kaartje af te wentelen, zou betekenen dat de kaartjes voor dit soort voorstellingen veel te duur worden. Vandaar die subsidie. En aangezien het subsidiebedrag voor het theateer ongewijzigd blijft, lijkt het mij niet onredelijk om te eisen dat ook het aantal voorstellingen in de nu bedreigde sectoren op hetzelfde niveau te handhaven.
nou dat toneel en dans duurdere producties zijn is absoluut niet waar. Musicals, opera, klassieke muziek, lichte muziek zijn veel duurder.
@Jasper: Ik beweer ook niet dat musicals geen dure producties kunnen zijn, maar die zijn kostendekkend of zelfs winstgevend te exploiteren. Voor opera en klassiek geldt meestal hetzelfde (bij klassiek trouwens alleen wanneer een heel orkest staat te spelen, kamermuziek hoeft zo duur niet te zijn). Jij wekte de indruk dat toneel en dans per definitie lage bezoekersaantallen zou trekken. En dat is dus lang niet altijd waar. Maar als je het vergelijkt met de eerste de beste caberetier liggen de productiekosten van dans en toneel aanmerkelijk hoger. En inderdaad halen ze het qua bezoekersaantallen niet bij die van musicals van Van den Ende. Dan zouden we immers niet hoeven te subsidiëren. Er komen echter genoeg mensen op af -en echt niet alleen de rijke elite, zoals je dat zo mooi stelt- om te zorgen dat de voorstellingen in deze kwetsbare categorie behouden blijven. En aangezien (ik blijf dat herhalen) het subsidiebedrag van de gemeente aan het theater in totaal gelijk blijft (door inflatiecorrectie zelfs hoger wordt), is het volgens mij niet onredelijk om als tegenprestatie te vragen het aantal voorstellingen op gebied van toneel, dans (en trouwens ook opera, maar daar wordt nu niet in gesneden) te handhaven.
Ik begin nu langzaam wel nieuwsgierig te worden naar wat voor soort voorstellingen jij graag gaat. :)
ik hou van mime; (volgens mij een combinatie van toneel, dans en cabaret)
hihihi