Strategie – za 29 okt. 2005

De landelijke strategiedag was bedoeld om de landelijke campagneplannen te toetsen aan de ervaringen en meningen van het lokale kader. De opkomst viel een beetje tegen. Desondanks was de uitkomst van de discussie naar alle tevredenheid. Jammer alleen dat euro-fractievoorzitter Kathelijne Buitenweg door haar rug ging.

Goed, het was voor mij soms erg saai. De twee powerpoint-presentaties die de revue passeerden, had ik allebei al minstens drie keer gezien. Voor mensen als Femke Halsema, Wijnand Duyvendak, Herman Meijer en Tom van der Lee was het ongetwijfeld nog erger: zij hebben dezelfde presentaties nog vaker gezien. Zelfs Maarten Brouwer, de maker van de presentatie, moest toegeven dat ze hem inmiddels danig de keel uithingen.

De hele dag ging eigenlijk over het imago dat GroenLinks heeft, in hoeverre dat aansluit bij wat we zelf denken dat we moeten zijn en hoe we dat imago verder uit kunnen bouwen. Je praat dan al gouw in termen van kiezersmarkten, merkessenties en branding. Best grappig om politiek eens een keer vanaf die kant te bekijken.

Uiteindelijk is het allemaal relatief: GroenLinks zal geen enkel standpunt veranderen om zich marketingtechnisch beter te positioneren. Maar het kan wel ontzettend handig zijn om te weten hoe je profiel in elkaar zit. Kennis is macht, zegt men wel eens. Ik neem aan dat ze daar ook zelfkennis mee bedoelen.

Auteur:

Dutch local politician for the environmentalist party GroenLinks, tends to be serious at times but usually has a slightly absurd and overall happy and sunny mental disposition.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *