Vandaag kwam ik erachter dat het deuntje van onze geweldige campagnefilm ook gebruikt wordt voor een reclame voor de Beertender.
Het is ook niet helemaal de ideale combinatie. Femke in een auto is voor sommige GroenLinksers natuurlijk tot daaraan toe, maar dat in combinatie met alcohol, dat kan natuurlijk echt niet. Maar Femke heeft gelukkig dan ook helemaal geen Beertender.
Blijft natuurlijk de vraag hoe Heineken op precies hetzelfde moment uitkomt bij ‘Comin’ Home Baby’ van Mel Tormé. Dat kan grofweg drie dingen betekenen: we hebben beide een geniale regisseur of we hebben beide dezelfde regisseur in de arm genomen. Of, en dat is misschien wel geloofwaardiger, één van de twee heeft onder het genot van een biertje zijn of haar mond voorbijgepraat.
Hoe dan ook, we zijn al lang blij dat het een reclame voor de beertender betreft, en niet voor een door kinderen vervaardigde kledinglijn of voor een benzineslurpende hummer. Alhoewel, shit! Heineken, zaten die niet in Burma?
Belangrijker echter: copyright.
Dit nummer downloaden, verspreiden, op je site zetten, branden, in de kroeg laten draaien mag niet…
Nu kun je het al dan niet eens zijn met de muziekindustrie, feit blijft: dit nummer verspreiden IS jatten van de auteur. Het is daarom ook niet echt van belang of je het eens bent met die muziekindustrie. Het spotje, ma je dus, strikt genomen, gewoon niet op youtube zetten.
Ik ben daarom (persoonlijk) ook ZEER teleurgesteld dat GL niet muziek etc had gebruikt die wel verspreiding etceteras toestaat. Voor meer informatie, en voor een ECHT alternatief om die muziekindustrie een hak te zetten, leer meer op creativecommons.nl.
Dan voorkom niet dat anderen hetzelfde deuntje, jou spotje, of delen daaruit, gebruiken, je bevordert het juist dat anderen het gebruiken. Maar dan wel onder jou voorwaarden.
[sÇ: mijn god, Bèr, niets anders om over te klagen?]