Na de beleidsmedewerker van dienst, de voorlichter van dienst en het kamerlid van dienst, was nu ook de provincie Brabant verbolgen over het feit dat er geen treinen over de Betuweroute rijden. Ondertussen neemt het vervoer van gevaarlijke stoffen over de door dichtbevolkte gebieden rijdende Brabantroute enorm toe.
In het midden van het land, door de Betuwe, ligt het meest veilige stuk spoor van Europa. Het is vooral zo veilig omdat er geen treinen overheen rijden. Als er nu wel treinen overheen zouden rijden, dan zou het niet zo heel veilig zijn. Volgens een woordvoerder van pro-rail komt dat omdat de baan en de trein niet goed met elkaar communiceren. Ik zou er een psychiater bij halen.
Wanneer iemand zegt dat een spoorlijn en een trein niet goed met elkaar communiceren, dan begin ik me grote zorgen te maken. Niet zozeer om het spoor en de trein, maar vooral om degene die het zegt. Spoorlijnen en treinen communiceren niet. Net zoals auto’s en afvalt dat niet doen. Mensen in treinen, die leuteren, en dat is soms al erg genoeg.
Nu vinden de beleidsmedewerker van dienst, de voorlichter van dienst en het kamerlid van dienst en de provincie Brabant dat het spoor in Brabant veel veiliger moet worden. Want er zou zo maar eens een ongeluk kunnen gebeuren, zoals vorige week in Tilburg bijna was gebeurd. En als minister Eurlings dat niet voor elkaar weet te krijgen, dan moet het hele vervoer van gevaarlijke stoffen maar worden stilgelegd.
Zou het sowieso niet veel handiger zijn als ze die fabrieken die gevaarlijke stoffen nodig hebben, gewoon bij de haven zouden bouwen? Of op de plek waar die gevaarlijke stoffen vandaan komen? Of nog beter, waarom zijn er eigenlijk bedrijven die gevaarlijke stoffen nodig hebben en wat maken ze ervan? Vast iets heel gevaarlijks.