In de Tweede Kamer hing de gebruikelijke deken van stilte. Af en toe ritselde iemand de bladzijde van zijn krant om. In de verte klonk de echo van Hilversum 3. De eindeloze achternamiddag van de ziel.
Ineens herrie. Mijn voeten schoten van het bureau en ik ging recht zitten op mijn stoel. Het duurde even voordat ik het geluid kon thuisbrengen. Het bleek het gerinkel van de telefoon op mijn bureau.
Wat? Geen treinen? Betuweroute? Je bedoelt toch die veel te dure en nutteloze goederenspoorlijn die 16 juni door de koningin officiëel in gebruik genomen is? Die spoorlijn waar elk uur een trein overheen moet rijden om containers en giftige stoffen van de Rotterdamse Haven naar het Ruhrgebied te brengen? Die spoorlijn die bij de grens ophoudt en waar dan alles overgeladen moet worden op andere vervoersmiddelen? Die spoorlijn dus ja. Daar rijdt al weken lang geen enkele goederentrein overheen.
Als voorlichter van dienst liep ik naar de beleidsmedewerker van dienst en belde ik met het Kamerlid van dienst. Onthutsend, vonden we het, of wellicht zelfs schandalig. Het naadje van de kous wilden we weten, of wellicht nog wel meer. Typemachines en fax-apparaten werden in gereedheid gebracht. Niet veel later waren de Kamervragen gesteld en lagen de persberichten op de redacties.
Tijdens het reces gaat het werk gewoon door.
Hoi Selcuk, jij ook weer actief? Ik heb begrepen dat er 2 belangrijke redenen zijn om de treinen niet te laten rijden. 1. er is nog geen goede aansluiting op het Duitse net. 2: brandweerlieden moeten nog geschoold worden. Bovendien heb ik begrepen dat de meest veilige lijn van Europa nog niet veilig genoeg is. In ieder geval niet veilig genoeg om al die rotzooi met risico’s van de Brabantroute (en al die andere routes) af te halen. Soms denk ik ook dat ik naar de psychiater moet om alles nog te begrijpen. Uiteindelijk zijn we maar een slordige 18 miljard (of hoeveel was het ook alweer) kwijt aan die lijn. Dus wie lult er nou moeilijk?
Er is door de burgemeesters van de B5 ophef over gemaakt en er zijn kamervragen gesteld door het CDA (waarom niet door GroenLinks?) dus wellicht komt er nu een beetje schot in. Wellicht moeten we het in Breda toch een beetje in de gaten houden… Groet, Henk
[sÇ: Volgens mij heb je nu even niet goed opgelet. GroenLinks heeft zowel over de Betuweroute als over de onveilige situatie op de Brabantroute kamervragen gesteld en aangedrongen op snelle veiligheidsmaatregelen.]
Nee nee nee Henk moet niet psychiater . Ik heb een hipotese ,ik denk all die LKW rijders en de dienstlijsten er om de LKW ‘ s ze worden werklos als het 18 miljard duur lijn heropend en dit kan voor Benelux landen meer dan 18 miljard kosten of men heeft een vergelijkbare idee…. denk uk :))))
[sÇ: dat zal dan denk ik wel weer meevallen.]